Reclameposter met een mooie, donkergekleurde mevrouw: ABN Amro Wat is jouw verhaal

Bank centraal

De banken hebben in het verleden te veel aan zichzelf gedacht en te weinig aan de klant. Die zelfzuchtige houding heeft een enorme, wereldwijde crisis veroorzaakt. Vrijwel iedereen is het vertrouwen in de banken kwijt. Maar, als we de verhalen mogen geloven, dan gaan de geldinstituten hun leven nu beteren. De overheid dwingt dat af, maar ze willen het zelf nu ook goed gaan doen. Fijn! Met intrinsieke motivatie kom je het verst.

Klant centraal

De klant moet dus weer centraal. Zo duidelijk mogelijk. Het reclamebureau N=5 heeft dat goed begrepen. Zij hebben de nieuwe campagne voor ABN Amro bedacht. Veel beter kan het bijna niet. De nieuwe advertenties van ABN Amro eindigen namelijk met de zin ‘Wat is jouw verhaal’? Er spreekt iets uit van: “Lieve spaarder, investeerder, of belegger vertel ons wat er op je hartje ligt en we zullen heel aandachtig naar je luisteren. Natuurlijk gaan we daarna met je wensen aan de slag. Geloof ons maar, dat doen we heel empathisch en betrouwbaar.” Of in de woorden van ABN Amro: ‘Allemaal hebben we ons eigen verhaal. Onze eigen dromen en verlangens. Er is een bank die dat verhaal belangrijk vindt. Er naar luistert en iets mee doet.

Zo’n reclametekst moet ons beeld van de bank bijstellen. Het levert bovendien een mooie basis voor een langdurige reeks verhalen van ‘gewone mensen’, klanten zeg maar. Mijn petje af voor N=5. Dit is echt een meesterlijke oppoetsbeurt voor ABN Amro. Maar,… het kan nog beter.

Medewerker centraal

Stel nou dat ABN Amro ook de verhalen van hun eigen medewerkers eens zou laten optekenen. Het globale beeld dat buitenstaanders (jij en ik) van bankiers hebben, is niet heel geweldig. Ze rijden in dure auto’s, plassen op gouden WC’s en zwemmen in ons geld. Dat is natuurlijk flauwekul, want de meeste bankmedewerkers zijn ook maar gewone mensen. Ze hebben hun sportclub, het amateurkoor en zelfs passie voor hun werk. Hoe goed zou het zijn om die verhalen ook eens te horen? Er zijn veel bedrijven die het doen. Microsoft met Stories bijvoorbeeld, of  T-Mobile met Magenta Talks.

Stel het maar eens voor aan de directie N=5….

Reclameposter: ABN Amro Wat is jouw verhaal